Pedały rowerowe to para pedałów służących do przenoszenia siły stóp rowerzysty na korbę systemu rowerowego i tym samym wprawiania roweru w ruch.
Budowa pedałów rowerowych
Pedał rowerowy składa się z obudowy, która jest osadzona na obrotowej osi z łożyskami. Pedały są przykręcone do korbowodów, gwint prawy i gwint lewy. Zapobiega to przypadkowemu odkręceniu się pedałów podczas ich obracania. Choć lewy pedał obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara względem korby (i wydawać by się mogło, że samozacisk dla niego powinien być prawym, a nie lewym gwintem), to jednak inna siła jest tu decydująca.
W każdym połączeniu gwintowanym jest mała szczelina. Siła pedałowania dociska oś pedału do gwintów korbowodu w miejscu, które obraca się zgodnie z ruchem wskazówek zegara, a siła tarcia w gwintach pociąga oś pedału w kierunku przeciwnym do ruchu wskazówek zegara, co w przypadku gwintów prawych oznacza odkręcanie. Podczas pedałowania oś pedału obraca się na wewnętrznym gwincie korby i w ten sposób napina się. Aby to sobie wyobrazić, można zacisnąć ołówek w pięść, lekko poluzować chwyt i przekręcić ołówek na końcu.
Pedały zatrzaskowe
Pedały zatrzaskowe przeznaczone są do stosowania z butami kolarskimi. Do podeszwy buta przymocowany jest specjalny metalowy element, knaga, która po naciśnięciu blokuje się w mechanizmie pedału. Pozwala to na pedałowanie w taki sam sposób jak w przypadku klinów, ale dzięki łatwiejszemu wypinaniu się z knagi można jeździć bezpieczniej. Uwolnienie stopy następuje zazwyczaj poprzez obrót stopy o 20-30° w poziomie.