Sprawnie działające hamulce to podstawa bezpiecznej jazdy na rowerze. Jakie rodzaje klocków stosuje się do rowerów z hamulcami V-brake, a jakie do tych tarczowych?
Klocki do hamulców V-brake
To popularne hamulce rowerowe, które nazywane są także szczękowymi. Składają się z obejmy, która posiada dwa klocki hamulcowe dociskane do obręczy kół.
W hamulcach V-brake stosuje się gumowe klocki hamulcowe do roweru, które dostępne są w wersji symetrycznej i asymetrycznej dobieranej do typu hamulców.
Klocki mogą mieć zintegrowane lub wymienne okładziny. Klocki z wymiennymi okładzinami poleca się osobom, które często jeżdżą na rowerze, ponieważ wtedy ich systematyczna wymiana jest tańsza.
Klocki do hamulców tarczowych
Coraz więcej rowerów ma także hamulce tarczowe. Są one sprawniejsze od modeli V-brake i wymagają innego typu klocków hamulcowych do roweru w formie płaskich okładzin w kształcie prostokątnym, okrągłym.
Klocki w hamulcach tarczowych dzieli się na:
- żywiczne
- metaliczne
- półmetaliczne
Najtańsze to te żywiczne, które są polecane do spokojnej jazdy, ponieważ mają niższą skuteczność i szybko zużywają się przy przegrzaniu. Najbardziej skuteczne to klocki metaliczne – są wskazane do ekstremalnych zjazdów. Optymalnym wyborem dla większości użytkowników są klocki półmetaliczne – sprawne, trwałe, tanie.
Przy wymianie klocków warto także skontrolować inne elementy rowerowego układu hamulcowego – linki, pancerze.