Zapięcia rowerowe to niezbędne wyposażenie każdego rowerzysty. Zajmują niewiele miejsca, a jednocześnie pozwalają na pozostawienie roweru pod sklepem, szkołą czy pracą. Należy podkreślić, że jedynie solidne zapięcie zapewnia optymalny poziom bezpieczeństwa roweru – ze słabszym doświadczony złodziej może poradzić sobie w czasie krótszym niż…minuta.
Typy zapięć rowerowych
Najsłabszym typem ochrony roweru są zapięcia w formie linki metalowej w gumowej osłonie, zamykaną na klucz. Jeśli ktoś decyduje się na ten rodzaj zapięcia, to warto kupić jak najgrubszą linkę, do której przecięcia potrzeba długiej dźwigni. Alternatywą dla linek są łańcuchy, które mogą być wykonane z podwójnie utwardzanej stali, a sześciokątne, grube ogniwa trudno jest przeciąć. Ogniwa łańcucha mogą zostać umieszczone w osłonach, które chronią elementy metalowe roweru przed zarysowaniem. Skuteczne zapięcie do roweru to tzw. U-Lock. Składa się z pałąka i twardej poprzeczki, w której skryty jest zamek. Przecięcie stalowego, często dodatkowo wzmacnianego pałąka wymaga specjalistycznego sprzętu i już samo to odstrasza potencjalnych złodziei.
Czy zapięcie rowerowe jest skuteczne?
Nie ma w 100% skutecznego zabezpieczenia przed kradzieżą roweru. Wybierając odpowiednie zapięcie warto sięgać po modele z wyższej półki, które utrudnią kradzież i zniechęcą złodzieja. Solidne, wzmacniane zapięcie do roweru wymaga wprawy, odpowiedniego sprzętu i czasu na przecięcie, a wszystkie te czynniki działają na niekorzyść złodzieja, który poszukuje „łatwiejszych” łupów.